東 學 墨画集『天妖』制作日

墨の女の息吹くまで

ある絵師と、涙もろいプロフェッショナルたちの本造りBLOG

07年5月、パルコ出版より初リリース!!

【PROFILE】 絵師・東 學の人と成り

東 學 近影

東 學  (gaku azuma)

絵師・アートディレクター / 1963年 京都生まれ / 株式会社 一八八 所属

一九六三年十二月、京都生まれ。大阪ミナミ在住の絵師・アートディレク ター。父は扇絵師・東 笙蒼。幼い頃から絵筆に親しむ。十四才から三年間、 米国留学。留学時代に描いた作品「フランス人形」は、ニューヨークのメトロ ポリタン美術館に永久保存されている。二十才より、グラフィックデザイナー としての頭角を現す。一九九七年、劇団維新派を率いる松本雄吉にアートワークを認められ、宣伝美術を任される。以降、アングラから古典芸能、現代演劇 やクラシック音楽まで数々のポスタービジュアルを手がける。一方、現代絵師 としての活動も注目されており、二〇〇三年、ニューヨークの日本料理店から 装飾画を受注、墨画[天妖廓シリーズ]を制作。二〇〇五年、画家・鉄秀との コラボレーションによる大型墨画「麒舞羅」が大阪市長賞を受賞。二〇〇七 年、専門誌『広告批評』の特集“ニッポンを描く”に於いて、墨画「闇縫い」 「ろくろ首」「百目」等が紹介される。

EXHIBITION (2003~2008)

2003年 6月 Project 629#3 「天妖夜話」 (於 大阪天王寺 フェスティバルゲート)
2003年 9月 目黒雅叙園リニューアルオープン記念作品展示(於 目黒雅叙園/百段階段)
2004年 6月 Project 629#4 「着床」 グラフィックアート作品 (於 大阪北堀江 マイナスケイプス)
2004年 8月 「朱夏」 天妖花魁シリーズ (於 奈良室生村 ギャラリー夢雲)
2005年 4月 「黒い図鑑」 (於 大阪千日前 ギャラリーかのこ)
2005年 6月 Project 629#5 「天妖夜話」 (於 大阪千日前 アートスペース 188WOMB)
2005年 11月 鉄秀×東 學 「麒舞羅」 大阪市長賞受賞展示 (於 大阪湾岸ギャラリーCASO)
2006年 6月 Project 629#6 「天妖夜話」 「麒舞羅」 (於 大阪湾岸ギャラリーCASO)
2007年 7月 629#7「GENOME」グラフィックアート作品(於 ROCKETS)
2007年 7月 「朱夏」風之女神・雷之女神 (於 奈良室生村・ギャラリー夢雲)
2007年 12月 「天妖」東學墨画展(於 渋谷・ポスターハリスギャラリー)
2008年 2月 「天妖」東學墨画パネル展(於 新宿・紀伊国屋書店/新宿南展6F)

Gaku Azuma

“UKIYOE”Painter/Art director of the 188 Corporation, Osaka

Painter and art director; currently lives in Osaka Minami (the southern city center of Osaka, Japan). Born in December 1963, in Kyoto, the son of the ougi-e (painting or calligraphy on a paper fan) artist, Shoso Azuma.
Growing up in an artistic environment, painting became his nature. He moved to the United States for education and stayed for three years from age 14. “French Doll”, which he painted while living in the U.S., is permanently housed at the Metropolitan Museum of Art, New York.
At the age of 20, he began distinguishing himself as a graphic artist. Recognized by Yukichi Matsumoto and his theatre company “Ishinha” in 1967, he was commissioned to design advertising art for the company. Since then, he continues to design posters for a wide range of music and performing arts from underground to traditional performing arts, modern plays, and classical music.
On the other hand, he has been followed as a modern eshi (painter in a traditional sense, e.g. ukiyo-e artist). In 2003, commissioned to create decorative paintings for a Japanese restaurant in New York, he produced a collection of boku-ga (a.k.a. sumi-e, black water-ink painting) titled, “Tenyou-Kuruwa” .
In 2005, he collaborated with the painter, Tesshu, for a large-scale boku-ga, “Kimaira”, and received the Osaka Mayor’s Award. His boku-ga’s, “Bride of Frankenstein”, “The Long Neck”, and “A Hundred Eyes” were introduced in the special feature, “Painting Japan”, of an industrial magazine, “Kokoku Hihyo Monthly” in 2007.

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